6 Tips & Tricks pentru când lucrezi de acasă  

Să lucrezi de acasă era până nu demult, un ideal greu de atins pentru mulți dintre noi.

Din martie însă, am trecut de la “work from home”, reglementat ca un beneficiu în mediul corporatist sau un concept aproape inexistent în multe alte domenii de activitate, la o stare de fapt. Mai mult decât atât, contextual actual pare să ne confirme prelungirea perioadei, în care, în spațiul numit acasă au loc în același timp, video-call-uri, discuții telefonice, școala online, oră de sport, curățenie, gătit ….și exemplele pot continua.

A trecut ceva timp, de când tot experimentăm munca de acasă și am ajuns de mai multe ori să recunoaștem că work from home nu este chiar atât de ușor de realizat, față de cum ne-am imaginat. În scurt timp, ceea ce părea să fie o situație temporară a devenit o realitate, care pare că se transformă într-un nou standard, pentru mulți dintre noi.

Cei mai mulți dintre cei cu care lucrez, dar și prieteni sau cunoscuți  se simt copleșiți și nu mai știu cum anume să gestioneze această situație, cum să se împartă între activitățile de serviciu, școala online a copiilor și obligațiile casnice.

În cazul meu, perioada aceasta s-a suprapus cu momentul în care am decis, după un an de tranziție, să renunț definitiv la statutul de angajat și să continui doar cu proiecte și programe de coaching și mentoring  ca freelancer.  Așa că, la începutul anului acesta, abia așteptam să mă bucur, în sfârșit, de flexibilitatea programului și posibilitatea de a alege locul de unde lucrez: de acasă, de la o cafenea sau dintr-un workspace.

Și, deși în cazul meu, să îmi desfășor activitatea integral de acasă nu este chiar așa de complicat, deoarece Alexandra este în clasa a XII a, iar Cristi încă în UK, sunt zile în care și eu mă simt copleșită de întreaga situație.

Iar dacă ești ca mine, te înțeleg, că și tu, după mai bine de 7 luni de incertitudini, îți dorești să readuci în viața ta, acel echilibru între activitățile de serviciu și timpul pentru tine și pentru familie.

Pornind atât de la experientele mele, cât și ale celor cu care am interacționat în această perioadă, clienți și prieteni, un lucru este sigur: atunci când muncești de acasă, este necesară o foarte bună organizare a timpului. În caz contrar, întreaga zi se poate transformă într-un haos la sfârșitul căreia realizezi că, de fapt, ai reușit să faci de toate și totuși nimic.

Treburile casnice, gătitul, activitățile celorlalți membrii ai familiei, dar și simpla relaxare care te cuprinde în confortul casei pot constitui factori disturbatori care te pot împiedica să îți duci la bun sfârșit obiectivele activităților de la serviciu.

Totodată, nu este de neglijat nici tendința, de care și eu mă fac vinovată de multe ori, de a ne prelungi programul de lucru, compensând faptul că nu mai avem de parcurs drumul de acasă la birou și înapoi.

Dar, din fericire, experiența anterioară de mulți ani în managementul resurselor umane în cadrul corporațiilor, m-a ajutat să identific 6 tips & tricks utile acum, când cei mai mulți dintre noi vom continua să lucrăm de acasă:

  1. Rezistă tentației de a ramane în pijama

Dacă am realizat un lucru de când am început să lucrez de acasă, este acela că a rămâne toată ziua în pijama sau a te îmbrăca doar în haine de casă este moartea productivității.

După prima lună, când încă eram bucuroasă că economisesc timpul pe care înainte îl petreceam în trafic, am făcut un efort conștient să îmi pregătesc ținute confortabile și combinații de articole vestimentare care îmi plac și în care mă simt bine. Cum foarte repede activitatea mea s-a mutat integral în online și am aproape zilnic sesiuni de coaching sau întâlniri online, m-am obișnuit să-mi aranjez părul și să mă fardez în fiecare zi, ca și cum aș ieși la întalniri offline.

  1. Creează o rutină a zilei

Creează-ți o rutină a zilei, atunci când nu trebuie să pleci de acasă, asemănătoare cu cea a zilelor când mergi la serviciu. Alocă-ți timp, în fiecare dimineață, pentru mic dejun, cafea, activități fizice sau orice te ajută să ai energia potrivită pentru a incepe munca, dar evită ca rutina aceasta să includă citirea mail-urile sau a mesajelor de la serviciu.

Începe apoi cu activitățile importante, pe care ți le-ai stabilit cu o seară inainte. Așa te asiguri că ai alocat timpul necesar priorităților din ziua respectivă.   Pentru final de program, păstrează ora când închizi laptopul sau orice activitate, precum în zilele în care mergeai la serviciu și trebuia să pleci acasă. Notează-ți activitățile prioritare pentru a doua zi și apoi creează și pentru seară o rutină relaxantă.

  1. Spațiul de lucru

În cele mai multe cazuri, nu este posibil să ne amenajăm acasă un spațiu cu birou separat, pe care să îl folosim doar noi. Însă, indiferent de alternativele pe care le ai la îndemână în funcție de spațiu, îți recomand să eviți cât poți să lucrezi în pat.

Încearcă să îți găsești un loc plăcut, să ai în jur câteva articole de papetărie care să te ajute să trasezi limite între spațiul de lucru și spatiul personal.

  1. Planifică și prioritizează

În această perioadă de mai multe luni, în care responsabilitățile noastre curente poate au tot suferit modificări, este de ajutor să îți planifici ziua și/sau săptămâna în calendar, la fel ca în orice altă zi obișuită de muncă.

Fii realist(ă) atunci când îți stabilești obiective, altfel vei ajunge foarte usor să te simți descurajat(ă).

Evită, totodată, capcana de a face mai multe lucruri sau activități în același timp, cum ar fi să verifici e-mail-ul în timpul unui video-call. Există studii care arată că ceea ce credem noi că este multitasking este de fapt schimbarea sarcinilor, care ne încetinește reacțiile și concentrarea, și care poate afecta rezultatul acțiunilor noastre.

În cazul meu, funcționează foarte bine chiar și planificarea pauzelor, inclusiv a pauzei de masă. Altfel, ar fi zile în care nu m-aș ridica ore bune din fața laptop-ului.

  1. Păstrează-ți obiceiurile alimentare

Atunci când lucrezi de acasă, există tentația de a mânca mai mult și mai des, deoarece mâncarea este la îndemână, nu este nevoie să pleci la serviciu, iar mișcarea este redusă.

Din experiență, am vazut că ajută să planifici dinainte meniul, pentru o săptămână și să păstrezi pe cât posibil obiceiurile alimenatare pe care le aveai și inainte.

Respectarea orarului de masă este o acțiune care uneori nu este foarte usor de respectat, însă are multe beneficii.

  1. Alocă-ți timp pentru activităti fizice si pentru cele care îți produc o stare de bine

Este bine cunoscut faptul că atunci când ne simțim bine și suntem în siguranță, avem și rezultate pe măsură. O pauză, în care citești câteva pagini dintr-o carte sau te joci cu copiii, te poate încărca cu energie pentru a face față cerințelor pe care le ai în această perioadă.

Totodată, activitățile fizice nu ar trebui să lipsească din programul tău, mai ales că nu mai faci drumul până la birou și înapoi. Orice formă de mișcare este recomandată, mai mult ca oricând, pentru a-ți păstra starea de sănătate și energie.

În plus, vine vremea rece, iar menținerea sănătății minții și a corpului este esențială pentru stimularea sistemului imunitar.

 

Știu că incertitudinea cu care trăim de câteva luni și care se prelungește, fără să știm pentru cât timp, face ca uneori să fie dificil să ne organizăm timpul, activitățile și viața.

Mai știu însă și că tot ceea ce putem face, este să învățăm, să ne autoeducăm și să ne antrenăm mintea, pentru a ne adapta la acest context.

Te înțeleg că uneori, poți să consideri că este mai ușor de spus, decât de făcut, dar este suficient să-mi scrii, dacă ai nevoie de ajutor.

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Comments

  1. Patricia 8 octombrie 2020 at 19:53

    Excepțional material.

  2. simona.b 16 noiembrie 2020 at 23:04

    Mulțumesc pentru feedback.